Gyors szénhidrát vs. gyors szénhidrát

Fél deciliter tejtől még senki nem hízott el

Sokan kérdeztétek mostanában, miért eszem reggelire olykor banánt, sütőtököt, erdei gyümölcsöt, túrót, tejet? Hiszen ezekben az alapanyagokban gyors felszívódású szénhidrát található. „Olyat pedig nem eszik reggel egy inzulinrezisztens.” írta kommentben egy olvasó. Tovább Tovább

De, eszik. Én inzulinrezisztens vagyok, és én eszem ilyet reggelire. : ) Mégis szuperül vagyok!

Eltérő igénybevétel

Egyrészt vegyük azt figyelembe, hogy életmódunk, fizikai aktivitásunk nagyon eltérő lehet, ezért általános, mindenkire grammra igaz szabályokat nem lehet hozni. A 160 grammos diéta 160 grammja is egy általános, középre belőtt számot takar. Én 160 cm vagyok, biztos, egészen biztos, hogy nem azonos a tápanyagigényem egy 180 cm-s nőével. Hetente van, hogy 4 alkalommal edzek, akár 1,5-2 órát is. Csak a saját tápanyagigényem nem azonos az edzős és a nem edzős napokon. És akkor sem azonos, ha csak nyújtok, „ügyességi” tornázok, vagy korcsolyázok, mint amikor nagy súlyokat emelgetek 1,5 órán keresztül.

Ismerjük ki saját testünk igényét, legfőképp fizikai aktivitásunkat. Figyeljük szervezetünk jelzéseit. Tapasztalatból mondom, ha a (leggyakrabban lelki okokból adódó) cukorsóvárgást sikerült a helyes táplálkozással megszűntetnünk, szervezetünk jelzi, mikor mire és milyen mértékben van szüksége.

Gyors és gyors felszívódás között nagy a különbség

Fontos, hogy megtanuljunk különbséget tenni a szénhidrátok fajtái között. Egyrészt tudjuk persze, mi gyors és mi lassú felszívódású, de a legfontosabb az, lássuk, mi a természetes és mi nem az. Lássuk, mely szénhidrát az, amelyet az élelmiszeripar feldolgoz, mesterséges adalékokkal turbóz fel, átalakít és így kerül az asztalunkra, és melyek azok az alapanyagok, amelyet a természet készített nekünk.

Vegyünk egy fehérlisztből készült, olajban sütött, mogyorókrémmel kent és porcukorral szórt fánkot. Gyors felszívódású szénhidrát, ugye?

Egy csilis-sós sütőtökpüré rozskenyérrel, túró a reggeli müzlibe, pár szem erdei gyümölcs, ezek is mind gyors felszívódású szénhidrátokat tartalmaznak. Igaz?

gyorschk

Egyenlő a kettő? Nem.

Ne tegyünk egyenlőséget a finomított (adalékanyagokkal kísért) gyors felszívódású szénhidrátok és a gyümölcsökben található (rostanyaggal kísért) szénhidrátok közé. Vagy a 3 dkg túró, amelyet hozzáadok a reggeli zabpelyhemhez (amely magas rosttartalma miatt lassítja ez előbbiek felszívódását) és egy pohár intsant kakaó közé.

Tudjuk jól, hogy a diétás nagykönyv azt mondja, inzulinrezisztens ne egyen reggelire, vacsorára gyors felszívódású szénhidrátot.  Sőt általában elmondható, mindenki, aki szeretne egészségesen étkezni, reggelire, vacsorára döntően lassú felszívódású szénhidrátot fogyasszon. De 40 g zab mellett 0,5 tej és egy fél alma nem fogja hirtelen megemelni a vércukorszintet. Ha összesen egy tejeskávéval vagy egy banánnal indítjuk a napot, az tényleg gyorsan vércukorszintemelkedést okoz. De lassú ch mellett ez a minimális mennyiség nincs ilyen hatással.

Örömteli, hogy jól megtanultuk, mi TILOS, de az is nagyon fontos lenne, hogy megtanuljuk, mi KÖTELEZŐ! Ez pedig a testmozgás. Egy kiadós, délelőtti edzés előtt fogyasszunk bátran gyors felszívódású, természetes szénhidrátot a lassú felszívódásúak mellé. Én gyakran egy banánt eszem a zab mellé ha utána futni vagy súlyzós edzésre megyek.

Ne dogmatikusan ragaszkodjunk egy-egy mondathoz, hanem életszerűen kezeljük étkezésünket. Értsük meg a 160 grammos diéta alapelveit

  • Kiegyensúlyozott, rendszeres étkezés
  • Nincs műkaja, nincs hozzáadott cukor, finomított alapanyag
  • Igyunk, eleget, de ne kalóriát!
  • Naponta 5x étkezzünk, kis adagokban (meghatározott Ch arányok szerint)
  • Étkezésünkben döntően a lassú felszívódású szénhidrátok dominálnak
  • Természtes, gyors felszívódású szénhidrát nem egyenlő az iparilag módosított, finomított szénhidrátokkal
  • TESTMOZGÁS

Higgyétek el, nem azért tart ma ott az emberiség súlykérdésben, inzulinrezisztenciában, cukorbetegségben, mert  a reggeli 4 dkg zabpehyhét leöntötte fél dl tejjel, hanem azért, mert naponta megiszik 2 liter kólát, folyamatosan sokkal több szénhidrátot eszik a kellelténél, adalékanyagos műkaják formájában és semmit nem mozog.

Szóval csak lazán, természetesen! 🙂 Mondj le a műkajáról, a rengeteg hozzáadott cukorról és élvezd az étkezést természetes alapanyagokkal. A tejtől még senki nem hízott el! Igen aktív életet élő IR-esként csak ezt tudom Nektek ajánlani.

Fél éve szinte nem reggelizem mást, mint zabot, túrót, tejet, kevés gyümölcsöt, sok fahéjjal. Annyira szeretem és annyira bevált. De hetente 3x sportolok!

Fél éve szinte nem reggelizem mást, mint zabot, túrót, tejet, kevés gyümölcsöt, sok fahéjjal. Annyira szeretem és annyira bevált. De hetente 3x sportolok!

 
 
 
 
Megosztom
 

3 megjegyzés

  1. Katica mondta:

    Kedves Kriszta! Nagyon tetszenek az ajánlásaid, főleg hogy könnyen és viszonylag olcsón beszerezhető alap anyagokat említesz! Én 15 kilót fogytam úgy hogy minden reggel tejjel és mazsolával készített zabkását ettem vagy mazsolás, magos vegyes gabona pelyhet, tejjel. (Persze volt napi kalória limitem és sokat sétáltam néha bicikliztem.)

    2017. 01. 05.
  2. Vrábel Kriszta mondta:

    Katica! : )
    Köszönöm a megerősítést.
    Én azt gondolom, sokkal nagyobb általánosságban a baj, mintsem egy-egy dl tej bárkinek is rosszat tudna okozni. Nem itt van a kutya elásva sajnos, hanem a rengeteg adalékanyagos, cukrozott, műételekben, amelyek egyszerűen nem élelmiszerek mégis a reklámok hatására boldogan fogyasztjuk őket, mert kényelmes és mert hozzá lettünk szoktatva. : ((
    Igyekszem jól ismert és könnyen beszerezhető alapanyagokból készült ételeket ajánlani, mert mindenkihez szólok, nem csak azokhoz akik pesti delikáteszekben tudnak vásárolni. Mondhatnám azt is, hogy együnk egész életünkben báránykormát, grillezett garnélát, friss papayával, de akkor nem lenne sok hasznom. : ))
    Kriszta

    2017. 01. 06.
  3. Vrábel Kriszta mondta:

    A 15 kg fogyáshoz pedig gratulálok! : )
    Kriszta

    2017. 01. 06.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



Kapcsolódó bejegyzések