Vércukorszint az alapoktól

Bánj jól vele!

A fogyásban egyik legnagyobb segítőtársunk a vércukorszintünk lehet, azonban ha rosszul bánunk vele, a legnagyobb ellenségünkké válhat. Ismerkedjünk meg tehát működésével, több részes cikkünk bevezetőjében az alapoktól kezdünk. Tovább Tovább

Sokat hallani a lassú és gyors felszívódású szénhidrátok kapcsán ezek vércukorszint emelő hatásáról:

  • az sem jó, ha túl alacsony, az sem ha túl magas…
  • az ételek különbözőképpen befolyásolják…

Az étkezéssel elfogyasztott szénhidrátot az emésztés során a szervezet a legkisebb építőelemeire bontja, amelyek a felszívódást követően a véráramba kerülnek. Ezek a legkisebb építőelemek a glükóz molekulák, melyek így megváltoztatják a vér cukortartalmát: megemelik a vércukorszintet.

Az emelkedő vércukorszint „aktivizálja” az inzulint, ami segít testünk sejtjeinek, hogy felszívják a cukrot, ezzel csökkentve a vércukorszintet. Tehát étkezésenként megemelkedik, majd csökken a vércukorszintünk, valahogy így:

graf3

Ez az emelkedés és csökkenés egészséges emberben kiegyensúlyozott, vagyis az inzulintermelés igazodik a bevitt szénhidrát (majd glükóz) mennyiségéhez. Ennek köszönhetően sem túl magas értékre nem engedi felmenni, sem túl alacsonyra lecsökkenni:

vercukor_graf2

Ha viszont a szervezet nem tud kellő mennyiségű inzulint termelni vagy a sejtek képtelenek ideálisan felvenni a glükózt, akkor a vércukorszint először nagyon felemelkedik, majd alig csökken. Étkezést követően a vércukorszint változása így néz ki normál, pre-diabeteses (még nem cukorbeteg, de a vércukorszint enyhén emelkedett) ill. cukorbeteg szervezet esetében:

vercukor_graf1

A cukorbeteg vércukorszintje nagyon megemelkedik és még a csökkenéssel sem éri el a biztonságos szintet.

Pre-diabetes esetén jócskán megemelkedik, majd túlzottan leesik.

Egészséges szervezet esetében enyhén megemelkedik, majd sokáig egyenletesen a normál szinten marad.

Az elfogyasztott étel szempontjából befolyásoló tényező a szénhidrát mennyisége és minősége.

A szénhidrátszükséglet függ a testsúlytól, fizikai aktivitástól, életkortól.

A szénhidrátok minőségét a glikémiás indexük adja, vagyis hogy milyen gyorsan szívódnak fel és így milyen mértékben emeli meg a vércukorszintet.

Aki naponta 5-6x étkezik, jó minőségű, megfelelő mennyiségű ételt, annak egyenletes lesz és az egészséges tartományban marad a vércukorszintje. Annak, aki a napi energiamennyiséget 1-2 alkalomra osztja csak el, annak az 1-2 étkezés alkalmával nagyon megemelkedik a vércukorszintje, míg a nap többi részében inkább alacsony lesz. Folyt. köv.

 
 
 
 
Megosztom
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



Kapcsolódó bejegyzések