Napfényvitamin

D-vitaminnal hatékonyabb a fogyás

Végre talán beköszönt a nyár és ezzel együtt a napsütés, a frontokkal teli, hektikus tavasz után. Miért is fontos a napsugár, azon kívül, hogy növeli életenergiánkat, szép színünk lesz és végre lengébben öltözhetünk? 🙂 Tovább Tovább

napozaskics

Egy nagyon fontos zsíroldékony vitamin, a D-vitamin képzésére saját testünk is képes, ehhez egész kevés napfény, akár heti 3×15-20 perc napozás is elegendő.

A megfelelő D-vitamin ellátottság fontos a kalcium és a foszfor felszívódásának szabályozásában, az egészséges csontozat és fogazat megtartásában, immunrendszerünk megfelelő működésében és sokféle betegség megelőzésében, mint pl. a rák, a cukorbetegség, a téli depresszió vagy a sclerosis multiplex.

Nevével ellentétben nem is tartják igazán vitaminnak, inkább hormon előalaknak, aktív formája a calcitriol.

Annak ellenére, hogy szervezetünkben is képződik, kutatások azt mutatják, hogy világszerte az emberek közel 50%-a mégis D-vitamin hiányban szenved, tulajdonképp népbetegségnek tekinthető!

Hogyan lehetséges ez?

Sok minden okozhatja a hiány kialakulását, pl. a sötétebb bőrpigmentek és a fényvédő krémek csökkentik az UVB sugarak felvételét, melyeknek fontos szerepe van a képzésben (pl. egy 30-as faktorú fényvédő 95%-kal képes csökkenteni a D-vitamin képzési képességet). A bőrt direkt napsugárzás kell, hogy érje, sőt, az a szög is számít, mellyel bőrünkre érkezik a napsugár. Fentiek ellenére azonban fontos hangsúlyozni, hogy 11 és 15 óra között használjunk megfelelő szintű fényvédelmet a bőrrák megelőzése érdekében, ne kockáztassuk egészségünket, hiszen bőven elég az ezen idősávon kívül bőrünket érő direkt napsütés.

Ahol kevés a napfényes órák száma, mint az északi féltekén élőknél, vagy a bőrt egyszerűen valami miatt nem érik el a napsugarak (pl. nagy légszennyezettségben élőknél, vagy éjszakai műszakban dolgozóknál, vagy az otthonukhoz kötött emberek esetében) szükség van extra D-vitamin bevitelre, magas D-vitamin tartalmú étel, vagy táplálékkiegészítő formájában.

Azoknál a csecsemőknél, akiket édesanyjuk kizárólag szoptatással táplál, szintén szükség van D-vitamin bevitelre, különösen a sötét bőrű és a szabadban nem tartózkodó csecsemőknél.  Esetükben az ajánlott dózis 400 NE/nap (NE=nemzetközi egység), mely hazánkban egy éves korig szintén bevett gyakorlat.

Kutatások szerint azoknál az egészséges embereknél, kiknek vérében magas a D-vitamin szintje, ez kihatással lehet azon génjeikre is, melyek a betegségek kialakulását befolyásolják, beleértve a rákot, az autoimmun betegségeket, a szív- és érrendszeri betegségeket és a fertőző betegségeket is.

Ha a hiány már kialakult, a D-vitamin szint normalizálásához 2 hónapra van szükség.

napozas4

A D-vitamin fogyasztás néhány egészségügyi előnye:

  1. Egészséges csontozat és fogazat

A D-vitaminnak fontos szerepe van a kalcium és foszfor háztartás szabályozásában, ez két olyan faktor, amely kiemelten fontos az egészséges csontozat megtartásához. Gyermekkorban a D-vitamin hiánya “angolkórhoz” vezethet, melynek kiváltója a szükségesnél kisebb ásványi anyag tartalom, ebből adódóan jellemző a csontok elpuhulása, a terhelésre deformálódott csontozat, mely egyik megjelenési formája a “karikaláb”.

Felnőttekben a D-vitamin hiány csontlágyulást és csontritkulást, alacsony csontsűrűséget okoz. Ezek társulhatnak izomgyengeséggel, gyakran jelennek meg pseudo-törések a gerincben, a combcsontban és a felkarcsontban.

A csontritkulás a leggyakoribb csontbetegség menopausa utáni nőkben és idősebb férfiakban.

 

2. D vitamin és a fogyás

Jó hírem van, ugyanis egyes kutatások találtak korrelációt a D-vitamin és a súlycsökkentés között is. Egy norvég kutatócsoport (logikus, hogy egy skandináv) arra a következtetésre jutott, hogy a D-vitamin hiánya túlsúlyhoz, különösen a hason és az oldalon zsírpárnák kialakulásához vezet, míg fogyókúra esetén D-vitamin és kalcium bevitele mellett akár 30%-kal hatékonyabb lehet a súlyfelesleg leadása.

 

3. Erősebb immunrendszer, kisebb fertőzéshajlam

Télen gyerekeknek 4 hónapig megfelelő dózisban adagolva 40%-kal csökkenti a megbetegedés esélyét, de felnőttekben is ugyanilyen hatású.

 

4. Kisebb a cukorbetegség rizikója

A 2-es tipusú cukorbetegségben a nem megfelelő D-vitamin szintnek kedvezőtlen hatása van az inzulin kiválasztásra és a cukortoleranciára.

Gyermekek esetén megfelelő adagolás mellett 88%-kal csökken az 1-es tipusú cukorbetegség kialakulása.

Jó hatással van az artériák falának állapotára is.

 

5. Egészséges terhesség

Azoknál a terhes nőknél, akiknek alacsonyabb a D-vitamin szintje, gyakoribb a preeclampsia (melynek egyik tünete a terhességi magas vérnyomás), a szövődmények, így a császármetszés szükségessége.

Hiánya összefüggésbe hozható a terhességi cukorbetegséggel és a hüvely bakteriális fertőzésével.

Egyúttal fontos megjegyezni, hogy a terhesség alatti túl magas D-vitamin szint gyakoribbá teszi az első két életévben az étel-allergiákat.

 

 

6. Rákmegelőzés

A D-vitamin nagyon fontos a sejtnövekedés szabályozásában és a sejt-sejt közötti kommunikációban. Vizsgálatok szerint a calcitriol (a D-vitamin hormonálisan aktív alakja) csökkentheti a rák progressziót a rákot tápláló új véredények növekedésének és kifejlődésének gátlásával, növeli a rákos sejtek pusztulását, csökkenti a sejtburjánzást és az áttétképződést.

Hatása több,mint 200 gént befolyásol, mely hatás csökkenhet, ha a D-vitamin szint szuboptimális.

napozas3

A D-vitamin táplálékforrásai

Ne felejtsük, hogy a legjobb D-vitamin forrás a bőrünket érő napsugárzás!

Táplálkozásban a legjobb forrásai a halolajak és általában a zsíros halak (friss hering, kardhal, lazac, szardínia, makréla, tonhal) és a tőkehalmáj, a nyers maitake gomba.

Természetesen Amerikában már a D-vitaminnal dúsított kenyér is olyan mindennapos, mint az egyéb dúsított élelmiszerek.

 

A túlzott D-vitamin fogyasztás rizikói

A maximált D-vitamin bevitel 4000 NE/nap.

Túlzott fogyasztása a csontok túlmeszesedését és a vérerek megkeményedését okozhatja, szervszinten legjobban a veséket, a tüdőket és a szívet érinti.

Jelei: fejfájás, hányinger, étvágycsökkenés, szájszárazság, fémes szájíz, hányás, székrekedés, vagy épp hasmenés.

Fentiek alapján láthatjuk, a D-vitamin nemcsak szebbé, de egészségesebbé is tesz, úgyhogy: irány a napozóágy! 🙂

 
 
 
 
Megosztom
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



Kapcsolódó bejegyzések