Spenótos újkrumplifőzelék

Így már lehet

Itt az újkrumpliszezon, diéta ide vagy oda, én ki nem hagyom! De valójában mi is a gond a burgonyával, miért nem ehetjük? Vagy van olyan mód, ahogyan mégis jöhet? Tovább Tovább

krumplisspenotkolbasszalA burgonya szénhidráttartalma a zöldségek között alapvetően magasnak számít (15g/100g), de tudtátok, hogy a fehérrépáé magasabb (17 g/100g)? Mi akkor a gond a krumplival?

Miért zárja ki általában minden diéta?

Van-e burgonya és burgonya között különbség?

Tudom-e úgy variálni más alapnyagokkal, hogy mértékkel fogyasztható legyen?

Dietetikusok vélekedése szerint még a 160 grammos szénhidrátdiétába is heti egy alkalommal beilleszthető a burgonya, de nagyon nem mindegy, hogyan. Alapvetően olajban sütjük, pépesen puhára főzzük, vagy vajjal pürésítjük. Ezek az elkészítési módok mind rontanak a burgonya kalóriaértékén, szervezetünkre gyakorolt hatásán. Az olajban sütés rengeteg plusz kalóriát ad hozzá a zsiradékkal, a puhára főzés a glikémiás indexét növeli, a fincsi krumplipüré pedig e kettőt hozza egyben, sajnos. Ezért inkább tiltólistára tesszük. Itt van az újburgonya szezon, én nem szeretem kihagyni, és nem is teszem!

És ne is tegyük, mert a burgonya számos jó élettani hatással bír, pl. még C vitamin-forrás lehet a tavaszi hónapokban. Tartalmaz ásványi anyagokat és állítólag jó hatással van a vérnyomásra. Természetesen nem akkor, ha atomjaira főzzük szét. Az újkrumpli tökéletes arra, hogy kicsit ressen fogyasszuk, kevesebb hőkezeléssel, kicsit “nyersebben” (ahogy ez minden zöldségre igaz!). Tapaszatlatból tudjuk, hogy vannak lisztesebb krumplik, jobban egyben maradó fajták. Ezért azt gondolom, nem is lehet általánosítani a krumpli hatását, mert bár egyáltalán nem értek az összetételéhez, abban azért viszonylag biztos vagyok, hogy egy pár pillanat alatt omlósra szétfővő, lisztes takarmánykrumpli-szerűség és egy apró szemű, ress újkrumpli között nagy a különbség, mind gasztronómiai élményben, mind az élettani hatásában.

Bár gyermekkorom klasszikusa volt a párizsibundás sertésszűz újkrumplival, uborkasaltával, ma inkább zöldségekkel párosítom az újkrumplit. Itt pl egy salátában, most pedig főzelékben. Mert igenis tud jó és egészséges lenni egy krumplifőzelék is!

Mértékkel együk tehát az újkrumplit, sok-sok zöldséggel, sok-sok ecetes salátával, nem túlfőzve!

 

 

Hozzávalók

40 dkg újburgonya, 50 dkg leveles spenót, 2 gerezd fokhagyma, 1 dl tejszín, 3-4 ek. olívaolaj, só, frissen őrölt bors, 2 kis szál sütni való kolbász
  1. A kolbászokat helyezzük sütőpapírral bélelt tepsire, hústűvel szurkáljuk meg, majd 220 fokos sütőben süssük 30 perc alatt készre.

  2. Közben lábosban a megmosott/kicsit megkapargált, darabolt újkrumplit, az olívaolajjal és a zúzott fokhagymákkal együtt dinszteljük át. Öntsünk alá egy egész kevés vizet, ne lepje el a krumplikat.

  3. Sózzuk, borsozzuk, fedjük le, 10 percet főzzük így a burgonyát, adjuk hozzá a megtisztított, felcsíkozott spenótot, fedjük vissza és főzzük további kb. 5 percet, míg a spenót megfonnyad, a burgonya megpuhul.

  4. Adjuk hozzá a tejszínt, sóval, frissen őrölt borssal (esetleg plusz fokhagymával) ízesítsük.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Fast food lassú változatban

Csirkés tortilla

Ilyen színesen kellene mindig étkeznünk, mint ahogyan ezt ez a tányér is mutatja. Sokféle zöldség, naponta többször is. Most megmutatom, hogyan tud egy gyorskaja “lelassulni” Tovább Tovább

spenotostortillacsirkemellel

2 dolgot is szeretnék ezzel a recepttel megmutatni Nektek.

Elsőnek azt, milyen jól tud felvágottként működni egy darabka csirkemell. Fólia alatt sütve finom szaftos marad, különböző módon fűszerezhetjük, majd kihűtve gyönyörű vékonyra szeletelhetjük és mehet is a szendvicsbe. Pár napot eláll a hűtőben, így van mihez nyúlni az adalékanyagos, húst gyakran elenyésző mértékben tartalmazó bolti felvágottak helyett. 100% hús, olcsóbban, mint egy közepesen rossz zalai vagy bármi.

Másodsorban azt, hogyan tudunk a tojás segítségével kis szénhidrátot elcsalni a tortillatekercsből, de mégis laktató ebédet készíteni.

Összességében pedig azt, hogyan lehet egy gyorskaja otthon elkészítve nagyon is egészséges, lassú felszívódású szénhidrátokkal, ipari termékek nélkül.

Próbáljátok ki, remélem ízleni fog!

Egy adag szénhidráttartalma: 24, 5 g

 

Hozzávalók

2 adaghoz: 5 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt, 4 tojás, 5 dkg leveles spenót, 2 gerezd fokhagyma, 2 evőkanál olívaolaj, 4 ek. víz; 30 dkg csirkemell, 2 dkg rukola, 10 dkg koktélparadicsom, 10 dkg kígyóuborka, 1 dl natúr joghurt, só, frissen őrölt bors
  1. A spenótot 1 ek. olívaolajon 1 gerezd fokhagymával együtt fonnyasszunk meg, sózzuk, borsozzuk. Késsel vágjuk össze.

  2. A tojásokat verjük fel, majd keverjük el a liszttel, a spenóttal, sózzuk. Felforrósított palacsintasütőben oszlassunk szét 1 tk. olívaolajat, süssünk a spenótos tésztából két vastagabb palacsintát.

  3. A megmosott, szárazra törtölt csirkemellet sózzuk körbe. 230 fokra előmelegített sütőben, fóliával fedve süssük készre 30 perc alatt. Hagyjuk hűlni vékonyan szeleteljük fel. A joghurtot keverjük el 1 gerezd zúzott fokhagymával, sózzuk, borsozzuk.

  4. Készítsük össze a tekercseket: a palacsintákat töltsük meg csirkemellel, szeletelt zöldségekkel, kontaktgrillben melegítsük össze. Joghurttal locsoljuk.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Húsvéti kalács

Tönkölylisztből

Nincs húsvét kalács nélkül, még akkor sem ha figyelnünk kell a szénhidrátbevitelre, azaz annak minőségére. Tovább Tovább

tkkakalcs2

Ígértem a buktás receptnél, hogy kipróbálom kalácsnak is a tésztát. Itt az eredmény. Könnyű, lágy tészta, amely sonkával, főt tojással, tormával simán elmegy kalácsnak. Persze nem annyira foszlós, pihe-puha, mint egy fehér lisztes változat, de semmiképpen nem kemény, sűrű. Kifejezetten kalácsos ebben a témában. : ) Bátran ajánlom.

Arra figyeljetek, a tészta kifejezetten lágy legyen! Kézzel nehezen dagasztható, mert ragad, géppel dolgozzunk. De ez a fehér léisztesnél is így működik, ha nem lágy a tészta, akkor kenyérszerű, keményebb lesz a kalácsunk is. Rendesen legyen megkelesztve, a második kelesztést se spóroljuk el!

Bio teljes kiőrlésű tönkölylisztből és a bio strong wheat flour keverékéből készült. (mindkettő lidl).

Jó sütögetést, boldog húsvétot! Inkább a tojást és a sonkát vigyétek túlzásba, mintsem a méteres sütit! ; )

tkkakalcs

tkkakalcs3

 

Hozzávalók

20 dkg t.k. tönkölyliszt, 15 dkg félbarna búzaliszt, 5 dkg vaj, 1,5 dl joghurt, kb. 1 dl langyos tej, 3,5 dkg friss élesztő, 1 tk. édesítőszer, 2 tojás (1 a tésztába, 1 a kenéshez), szezámmag és lenmag a szóráshoz
  1. Keverjük el a kétféle lisztet egymással, csipet sóval, édesítőszerrel. A langyos tejben keverjük krémesre a friss élesztőt. Adjunk hozzá a lágy vajat, a joghurtot és a langyos tejet. Kézzel vagy elektromos mixer dagasztólapátjával dolgozzuk ruganyosra a tésztát. Lágy legyen., ha nem elég lágy, adjunk hozzá folyadékot még! Kelesszük 1.5 órát.

  2. Osszuk 3 részre a megkelt tésztát (aki ügyes és tud 4-es fonatot, négyre). Lisztezett felületen sodorjunk 3 rudat a tésztából, majd fonjuk össze

  3. Helyezzük a megfont kalácsot sütőpapírral bélelt sütőlemezre, kenjük meg a felvert tojással, szórjuk a magokkal és kelesszük még 45-50 percet (nekem szétkelt, kellett még rá szórnom a közepére magot)

  4. 200 fokra előmelegített sütőben süssük kb. 35 perc alatt készre

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Fahájas-szilvás bukta

Péksütemény? Olykor jöhet!

A reggeli túrós-mazsolás batyu, porcukros fánk, lekváros croissant tiltólistás (főleg kakaóval), helyette indítsuk inkább a napot zabbal-túróval vagy zöldségfeltétes tk. kenyérrel. Örökre le kell mondani akkor a péksüteményekről? Tovább Tovább

szilvasfahejasbuktakicsi

Nem! Igen! Na, most melyik az igaz? Mindkettő, elmondom, miért.

Le kell mondanunk róla, abban a formában, ahogy eddig ismertük és ahogy (rémisztő módon) egyre jobban terjed tucatpékségek formájában, ahol viszonylag olcsón, hatalmas péksütiket árulnak. A legolcsóbb, finomított lisztből, adalékanyagokkal felhúzva, cukrozva, lekvárnak mondott cukorzselével töltve, porcukorral szórva. Ezt felejtsük el.

Emlékszem, férjem jó 10 évvel ezelőtt minden reggel evett az iroda melletti szomszéd pékségben valami ilyesmit. Otthoni reggeli után, csak úgy napindítónak a reggeli kávé mellé, amíg várakozik, hogy  elinduljon a számítógépe: az eredményre nem kellett sokáig várnia.

Ehetjük viszont, ha átalakítjuk némileg. És úgy, hogy az eredmény fogyasztható legyen, hasonlítson egy péksüteményre. Bár olyan pihe-puha, “önmagát etetős” soha nem lesz. Szerencsére. : )

Nekem a joghurtos-vajas tészta kelt tészta vált be legjobban. Amúgy minden zsemléhez, buktához, kalácshoz (ott plusz tojással), lepénykenyérhez ezt a tésztát használom. A teljes kiőrlésű lisztek ellenére is viszonylag laza szerkezetű, puha, lágy tészta lesz a végeredmény, amely kihűlés után is megtartja állagát.

Most fahájas szilvával töltöttem, lekvár helyett, hamarosan pedig hozom a húsvéti kalács receptjét is! : )

Hozzávalók 12 buktához, egy bukta szénhidráttartalma: 19,5 g

Tipp: tölthetjük fahéjas, reszelt almával, ribizlivel, málnával is

 

Hozzávalók

20 dkg t.k. tönkölyliszt, 15 dkg csökkentett szénhidráttartalmú lisztkeverék kenyerekhez, 4 dkg vaj, 1 dl joghurt, kb. 1 dl langyos víz, 30 dkg magozott szilva (fagyasztott), 1 ek. őrölt fahéj, 7 gr szárított élesztő, 1 tojás a kenéshez
  1. Keverjük el a kétféle lisztet egymással, csipet sóval, szárított élesztővel. Adjunk hozzá a lágy vajat, a joghurtot és a langyos vizet. Kézzel vagy elektromos mixer dagasztólapátjával dolgozzuk ruganyosra a tésztát. Kelesszük 1.5 órát.

  2. A kiolvadt szilva levét csepegtessük le, a gyümölcsöt keverjük el a fahéjjal, (ha szeretnénk kevés steviával édesíthetjük)

  3. A tésztát osszuk 12 részre, lisztezett felületen nyújtsuk ki 1,5 cm vastagnak, osszuk szét rajtuk a szilvás tölteléket. A végeket hajtsuk vissza, tekerjük fel a buktákat, helyezzük sütőpapírral bélelt sütőlemezre kis távolságra egymástól, és kelesszük újabb 30-40 percet, miközben 220 fokon előmelegítjük a sütőt.

  4. Kenjük meg a buktákat a felvert tojással, és 20-25 perc alatt süssük készre.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések

Palacsinta tiramisu

Két jó dologból egy harmadik, még jobb!

Itt a hétvége, jöhet egy finom desszert! Egy palacsintatorta és egy tiramisu házasítása. Tovább Tovább

palacsintatiramisu

Én átlagban hetente egyszer eszem desszertet, még akkor is, ha természetesen a desszert úgy készül, hogy illeszkedjen a 160 grammos szénhidrátdiétába. A hét többi részén bőven megelégszem a természetes desszerttel, azaz a gyümölccsel, délután, uzsonna gyanánt vagy edzés után, jutalomként.

Ha ilyen, komolyabb desszertet eszem, mint ez a palacsintatorta, akkor annak szénhidrát és kalóriaértékét beleszámítom pl. az ebédbe, vagy ez maga az uzsonna. Azaz nem a napi kiszabott mennyiségen felül eszem, hanem kalkulálva vele.

Ezzel pedig érdemes számolni, mert nagyon finom lett! Az ésszerű, elfogyasztott mennyiségre azért figyeljünk, bár a szénhidrát lassú felsízvódású benne, de a desszert zsírtartalma és szénhidráttartalma sem alacsony! Bár köztes étkezésnek belefér. : )

A hozzávalók 10 szeletre vonatkoznak, 1 szelet szénhidráttartalma: 19,8 g

 

Hozzávalók

10 db közepesen vastag palacsinta: 25 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt, 1 dl tej, 1 dl presszókávé, szódavíz, 1 tojás, csipet só, 1 tk. nyírfacukor, 4 ek. étolaj; 25 dkg mascarpone, 2 dl tejszín, 3 tojás sárgája, 5 dkg nyírfacukor, cukrozatlan kakaópor
  1. Adjuk a liszthez a tojást, a nyírfacukrot, csipet sót, a tejjel és a kávéval keverjük csomómentesre. Adjunk hozzá 3 ek. olajat, és annyi szódavizet, hogy közepesen sűrű palacsintatésztát kapjunk.

  2. Pihentessük a tésztát 30 percet, majd felforrósított, olajjal kikent serpenyőben süssünk közepesen vastag palacsintákat, kb. 10 darabot.

  3. A tejszínt verjük fel kemény habnak. A tojás sárgákat verjük fehéredésig a nyírfacukorral, keverjük el a mascarponéval, majd forgassuk hozzá a tejszínt is.

  4. Rétegezzük tálba a mascarponekrémet és a palacsintákat. A tetejére krém kerüljön, amelyet kakaóporral szórunk.

 
 
 
Megosztom
 

Kapcsolódó bejegyzések